Pszichológus szemmel | |||
English     | |||
Válogatás Kabai Piroska írásaiból Az alábbi írás megjelent a Szabad Ötletek, a szegedi bölcsészkar bölcsészeinek lapjában (2005 április) A nudizmus a naturizmus fogalmához kapcsolódik. A naturizmus egy eszme, mely a meztelenség, a kölcsönös tisztelet és a közösség és összefogás értékein alapul. Egy életformát és –felfogást takar, mely a természettel való harmóniát, az embertársak megbecsülését és a környezet védelmét hirdeti. A meztelenség, a csupasz test felvállalása (és nem mutogatása) a ruházat által képviselt státuszszimbólumok levetését, a „meztelen valóságot”, a társadalmi tabuk oldását, az emberek egyformaságát képviseli. Önmagunk és mások elfogadására és toleranciára tanít. A pucérság lélektana, avagy szexis-e a nudizmus? Meztelenül születünk.
Meztelen testünkkel elsősorban egyedül találkozunk, másodsorban az egészen közelálló mások láthatják (és érinthetik); kisgyerekkorban a szülők, később a szeretők előtt lesz (jó esetben) természetes a csupasz test. A meztelenséggel – a saját - és a mások testével – kapcsolatos attitűdjeink kora gyermekkortól formálódnak, melyeket a különböző társadalmak korlátozó vagy megengedő hozzáállása, illetve a családi normák is befolyásolják. Egyes családokban elképzelhetetlen, hogy a családtagok egymás előtt meztelenül megjelenjenek, vagy lássák a másikat, például fürdés vagy törülközés közben. Máshol ez természetes. (Például az amerikai illetőségű, de Európában (és hazánkban is) anno tért hódító Dr. Spock gyerek-nevelési tanácsadó kézikönyve ellenzi a pucér test mutatását a gyerekek előtt, ellenben a Finnországban jellemző „szabad-test-kultúra” kifejezetten magába foglalja a családok közös szaunázását ruha nélkül.) Nem egyértelmű, hogy az emberi szemérmesség és szégyenlősség velünk született, vagy a családi-társadalmi szocializáció során tanuljuk, mindazonáltal megállapítható, hogy nagy egyéni különbségek jellemzők; ki jobban, ki kevésbé szorong, pirul el, érzi magát kínosan, ha testét mások láthatják. Az sem nyilvánvaló, hogy a szégyenlősség hátterében családi prűdség áll; az otthon tapasztalt nyílt meztelenség valószínűleg, de nem feltétlenül eredményez természetes viszonyt a testhez, és fordítva a pucér test látványát szigorúan elutasító családokban se evidens, hogy gátlásos gyerekek nőnek fel, de esélyesebb. (Ki tudja, hogy a szexuális perverziók közt számon tartott kukkolás, vagy magamutogatás létezne-e, ha nem lenne tabu a meztelenség, illetve, nem a nemi szervek takarása lenne az elsődleges feltétele az „erkölcsös társadalomhoz” való igazodásnak.) A megengedőbb kultúrák illetve családok hagyják, hogy a még óvódás, kisiskolás korú gyermekeik csupaszon játszanak, szaladgáljanak a strandon, később azonban a társadalmi előírások elsősorban a nemi szervek eltakarását követelik meg: a meztelen és a nem meztelen közti különbség általában csak egy bugyi, vagy egy alsó. A leggyakoribb szülői indok, hogy miért kell fürdőnadrágot, fürdőruhát felvenni általában ál-praktikus („megfázol”, „fertőzést kapsz”) vagy moralizáló („nem illik”). Valószínűleg inkább a csupasz test tabuja a szexualitás tabujával kapcsolódik össze, és e logika szerint a nemi szervek láthatósága szexuális felhívás, erkölcstelenség, pornográfia. A meztelenség a szexualitással való megfeleltetése nyilvánvalóan torz szemlélet. A nemi érés egy kezdeti szakaszán lehet, hogy önmagában a ruhátlan test látványa szexuális izgalmat eredményez, de a felnőtt erotika igényli a természetes meztelenség kiegészítését egy-egy sejtelmes ruhadarabbal, kiegészítővel, legyen az egy combfix, egy kombiné, vagy egy nyaklánc. A hagyományos strandokon fürdőruhában napoznak, fürdenek az emberek, a nudista strandokon meztelenül. A különbség látszólag néhány négyzetcentiméternyi textília, illetve a nemi szervek takarásának az igénye, vagy a nem-takarásának a vágya. Miért lenne erotikusabb vagy erkölcstelenebb a nudista strand? A tevékenységek azonosak: az emberek napoznak, fürdenek, labdáznak, pecáznak, esznek, szemlélődnek. A lényegi különbség a norma. A hagyományos strandokon, (vagy máshol, bárhol, étteremben, vagy az utcán) minimum feltűnést kelt egy meztelen férfi vagy nő, de akár rendőrt is hívhatnak közszemérem-sértésért. A nudista telepek látogatóinak közös megegyezése és elvárása, hogy minden ruhát vegyél le magadról. Így ez a „viselet” lesz a természetes. Azt „nézik ki”, aki ruhában van.
Magyarországon nem készült még felmérés a nudizmus társadalmi elfogadottságának és elutasítottságának arányairól. Főleg angolszász – kanadai, amerikai és angliai – közvélemény-kutatások eredményei szerint az idősebb, jómódú, városi réteg nagyobb valószínűséggel megy, vagy menne nudista strandra, illetve akik otthon szoktak meztelenül mozogni és/vagy ruhátlanul alszanak szintén valószínűbben próbálnak ki naturista programokat. Ezen társadalmak szerint a nudizmus ártalmatlan és többen napoznának, sütögetnének meztelenül a saját kertjükben, ha nem tartanának a szomszédok véleményétől, támadásától. Mindezt áttekintve megállapíthatjuk, hogy bár a civilizáció elvárja, hogy felöltözzünk, (és általában ez így természetes) de ha kellően bátrak és nyitottak vagyunk, megvan a lehetőség, hogy felkerekedjünk és egy nudista strandot, vagy naturista telepet kipróbáljunk és felülvizsgáljuk a meztelenséghez és saját testünkhöz való viszonyunkat.
|