FooldalPszichológus szemmel
English    


bemutat program hirek tag levlista link archivum gond zum

Válogatás Kabai Piroska írásaiból
Az alábbi írás megjelent a Szabad Ötletek, a szegedi bölcsészkar bölcsészeinek lapjában (2005 április)

A nudizmus a naturizmus fogalmához kapcsolódik. A naturizmus egy eszme, mely a meztelenség, a kölcsönös tisztelet és a közösség és összefogás értékein alapul. Egy életformát és –felfogást takar, mely a természettel való harmóniát, az embertársak megbecsülését és a környezet védelmét hirdeti. A meztelenség, a csupasz test felvállalása (és nem mutogatása) a ruházat által képviselt státuszszimbólumok levetését, a „meztelen valóságot”, a társadalmi tabuk oldását, az emberek egyformaságát képviseli. Önmagunk és mások elfogadására és toleranciára tanít.

A pucérság lélektana, avagy szexis-e a nudizmus?

Meztelenül születünk.
Aztán – szinte azonnal – ruhákba bújtatjuk testünket, melyek sajátos kommunikációval bírnak: identitásról, egyéniségről, divatokról, anyagi helyzetről árulkodnak… De mi van a ruhák alatt?

Meztelen testünkkel elsősorban egyedül találkozunk, másodsorban az egészen közelálló mások láthatják (és érinthetik); kisgyerekkorban a szülők, később a szeretők előtt lesz (jó esetben) természetes a csupasz test.

A meztelenséggel – a saját - és a mások testével – kapcsolatos attitűdjeink kora gyermekkortól formálódnak, melyeket a különböző társadalmak korlátozó vagy megengedő hozzáállása, illetve a családi normák is befolyásolják. Egyes családokban elképzelhetetlen, hogy a családtagok egymás előtt meztelenül megjelenjenek, vagy lássák a másikat, például fürdés vagy törülközés közben. Máshol ez természetes. (Például az amerikai illetőségű, de Európában (és hazánkban is) anno tért hódító Dr. Spock gyerek-nevelési tanácsadó kézikönyve ellenzi a pucér test mutatását a gyerekek előtt, ellenben a Finnországban jellemző „szabad-test-kultúra” kifejezetten magába foglalja a családok közös szaunázását ruha nélkül.)

Nem egyértelmű, hogy az emberi szemérmesség és szégyenlősség velünk született, vagy a családi-társadalmi szocializáció során tanuljuk, mindazonáltal megállapítható, hogy nagy egyéni különbségek jellemzők; ki jobban, ki kevésbé szorong, pirul el, érzi magát kínosan, ha testét mások láthatják. Az sem nyilvánvaló, hogy a szégyenlősség hátterében családi prűdség áll; az otthon tapasztalt nyílt meztelenség valószínűleg, de nem feltétlenül eredményez természetes viszonyt a testhez, és fordítva a pucér test látványát szigorúan elutasító családokban se evidens, hogy gátlásos gyerekek nőnek fel, de esélyesebb. (Ki tudja, hogy a szexuális perverziók közt számon tartott kukkolás, vagy magamutogatás létezne-e, ha nem lenne tabu a meztelenség, illetve, nem a nemi szervek takarása lenne az elsődleges feltétele az „erkölcsös társadalomhoz” való igazodásnak.)

A megengedőbb kultúrák illetve családok hagyják, hogy a még óvódás, kisiskolás korú gyermekeik csupaszon játszanak, szaladgáljanak a strandon, később azonban a társadalmi előírások elsősorban a nemi szervek eltakarását követelik meg: a meztelen és a nem meztelen közti különbség általában csak egy bugyi, vagy egy alsó. A leggyakoribb szülői indok, hogy miért kell fürdőnadrágot, fürdőruhát felvenni általában ál-praktikus („megfázol”, „fertőzést kapsz”) vagy moralizáló („nem illik”). Valószínűleg inkább a csupasz test tabuja a szexualitás tabujával kapcsolódik össze, és e logika szerint a nemi szervek láthatósága szexuális felhívás, erkölcstelenség, pornográfia.

A meztelenség a szexualitással való megfeleltetése nyilvánvalóan torz szemlélet. A nemi érés egy kezdeti szakaszán lehet, hogy önmagában a ruhátlan test látványa szexuális izgalmat eredményez, de a felnőtt erotika igényli a természetes meztelenség kiegészítését egy-egy sejtelmes ruhadarabbal, kiegészítővel, legyen az egy combfix, egy kombiné, vagy egy nyaklánc.

A hagyományos strandokon fürdőruhában napoznak, fürdenek az emberek, a nudista strandokon meztelenül. A különbség látszólag néhány négyzetcentiméternyi textília, illetve a nemi szervek takarásának az igénye, vagy a nem-takarásának a vágya. Miért lenne erotikusabb vagy erkölcstelenebb a nudista strand? A tevékenységek azonosak: az emberek napoznak, fürdenek, labdáznak, pecáznak, esznek, szemlélődnek.

A lényegi különbség a norma. A hagyományos strandokon, (vagy máshol, bárhol, étteremben, vagy az utcán) minimum feltűnést kelt egy meztelen férfi vagy nő, de akár rendőrt is hívhatnak közszemérem-sértésért. A nudista telepek látogatóinak közös megegyezése és elvárása, hogy minden ruhát vegyél le magadról. Így ez a „viselet” lesz a természetes. Azt „nézik ki”, aki ruhában van.
Vagyis önmagában a nudista strand nem szexisebb, mint a hagyományos fürdőhelyek; a nudizmus és a szexualitás kapcsolata nem ilyen közvetlen. Pszichológiai kutatások tanúsága szerint a nudizmusnak elsősorban a testhez való viszonyra és az önértékelésre van hatása, és ezáltal közvetve befolyásolja a nemiséget. Egy vizsgálat szerint a nem-nudista kislányok kedvenc testrészei a hajuk, szemük, orruk, szájuk, míg a nem-nudista kisfiúk leginkább a karjukat kedvelik. Minkét nem a nemi szervét szereti legkevésbé. A nudista fiúk és lányok ellenben épp a nemi szerveiket kedvelik legjobban, és általában nem utasítják el egyetlen testrészüket sem. Ez a pozitív hatás jelenik meg a testtel és meztelenséggel kapcsolatba kerülő gyerekek felnőttkori szexualitásában és önbecsülésében. Egy másik vizsgálat úgy találta, hogy azok a gyerekek, akik járnak nudista strandokra és látják szüleiket, barátaikat csupaszon, akik egy ágyban alszanak szüleikkel, akiknek a szüleik elégedettek a nemi életükkel, azok a saját felnőttkorukban is kiegyensúlyozottabb szexuális életről számolnak be. A férfiaknak kevesebb problémát okoznak az érzelmi és fizikai kapcsolatok, nagyobb az önbecsülésük és többet tudnak a szexről, ha kisfiú korukban részt vettek nudista nyaralásokon. A nőknek nagyobb szexuális étvágya lesz és hajlamosabbak alkalmi testi kalandokba belemenni, ha korábban volt nudista tapasztalatuk. Összegezve tehát a nudista élmény pozitívan hat az önelfogadásra, az önbecsülésre és hosszútávon előnyösen befolyásolja a szexuális készenlétet és nyitottságot.

Magyarországon nem készült még felmérés a nudizmus társadalmi elfogadottságának és elutasítottságának arányairól. Főleg angolszász – kanadai, amerikai és angliai – közvélemény-kutatások eredményei szerint az idősebb, jómódú, városi réteg nagyobb valószínűséggel megy, vagy menne nudista strandra, illetve akik otthon szoktak meztelenül mozogni és/vagy ruhátlanul alszanak szintén valószínűbben próbálnak ki naturista programokat. Ezen társadalmak szerint a nudizmus ártalmatlan és többen napoznának, sütögetnének meztelenül a saját kertjükben, ha nem tartanának a szomszédok véleményétől, támadásától.

Mindezt áttekintve megállapíthatjuk, hogy bár a civilizáció elvárja, hogy felöltözzünk, (és általában ez így természetes) de ha kellően bátrak és nyitottak vagyunk, megvan a lehetőség, hogy felkerekedjünk és egy nudista strandot, vagy naturista telepet kipróbáljunk és felülvizsgáljuk a meztelenséghez és saját testünkhöz való viszonyunkat.